Procesje Bożego Ciała są świadectwem wiary

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwana potocznie Bożym Ciałem, to jedno z najważniejszych świąt w roku liturgicznym Kościoła katolickiego. Jego nieodłącznym elementem są procesje będące publicznym świadectwem wiary. 
 
W Polsce uroczyste procesje wychodzą ze wszystkich kościołów w miastach i na wsiach. W dużych miastach liczą nawet kilka tysięcy osób. Jak podkreśla proboszcz parafii Bożego Ciała w Jankowicach Rybnickich ks. Tadeusz Stachoń, liczny udział Polaków w procesjach jest świadectwem wielkiej religijności narodu. – Głęboka wiara nieraz pozwalała nam przetrwać trudne sytuacje i odradzać się na nowo. Zdarza się, że na co dzień Polacy o niej nie pamiętają, jednak w procesji Bożego Ciała tłumnie okazują swoją przynależność do Kościoła – podkreśla ksiądz.
 
Cztery ołtarze, cztery ewangelie
Procesja zatrzymuje się kolejno przy czterech polowych ołtarzach, zwróconych w kierunku czterech stron świata. Ołtarze są symbolem czterech Ewangelii. Wierni zmierzają do nich wraz z Najświętszym Sakramentem. Złotą monstrancję niesie duchowny pod baldachimem. Przy każdym ołtarzu m.in. czytane są fragmenty Ewangelii, nawiązujące do realnej obecności Chrystusa w Najświętszym Sakramencie.
 
Ołtarze oraz trasy procesji są bogato przyozdobione kwiatami i zielenią, symbolizującymi dar ofiarowany wiernym przez Chrystusa w postaci Eucharystii. Okna domów udekorowane są świętymi obrazami i świecami. Wizerunki i figury świętych niosą też w procesji wierni. Dzieci w białych strojach, które w maju przystąpiły do sakramentu I Komunii Świętej, obsypują płatkami kwiatów drogę przed Najświętszym Sakramentem. – Dziękują Chrystusowi za to, że są nowymi członkami Kościoła, za Eucharystię. Ich białe stroje symbolizują czystość – podkreśla duchowny.
 
Tradycje ludowe
Procesje w Polsce są nie tylko manifestacją wiary, ale również wielką wartością kulturową, związaną z tradycją ludową. W wielu parafiach ludzie na procesję zakładają ludowe stroje. Grają regionalne zespoły ludowe oraz orkiestry dęte. To przywiązanie do tradycji widać podczas procesji w parafii Bożego Ciała w Jankowicach Rybnickich. – Idą ludzie w ludowych strojach, górnicy w galowych mundurach. W galowych mundurach maszerują też strażacy, którzy w tym dniu zakładają na głowy złote hełmy – opowiada ks. Tadeusz Stachoń. 
 
Publiczne wyznanie wiary
Od setek lat eucharystyczne procesje były traktowane przez wiernych jako publiczne wyznanie wiary, a zarazem przynależności do jednej wspólnoty religijnej, a z czasem też do wspólnoty narodowej, tak jak w Polsce w czasach rozbiorów. Po II wojnie światowej procesje Bożego Ciała były znakiem przywiązania Polaków do wiary i Kościoła. 
 
Święto Bożego Ciała obchodzone jest w Kościele katolickim od XIII wieku. Ustanowione zostało po widzeniach zakonnicy św. Joanny z Cornillon. Ustanowił je biskup Robert dla diecezji Liege. W Polsce jako pierwszy święto Bożego Ciała wprowadził w 1320 roku w diecezji krakowskiej biskup Nankier. Procesje eucharystyczne wprowadzono później niż samo święto. W XV wieku odprawiano je już w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i w Polsce. 

Beata Gajdziszewska
źródło foto:commons.wikimedia.org/JDavid